Heb je een mooie website, maar mag deze wel wat vaker bezocht worden? Er zijn veel manieren om meer websitebezoekers te krijgen, waaronder het schrijven van een zakelijk blog.
Een blog laat je website leven
Google is gek op levendige websites, lees: websites waar regelmatig nieuwe content op wordt geplaatst. Dus hoe levendiger je website is, hoe beter je website scoort op Google. Het schrijven van een blog is een ideaal middel om je website te laten leven. Bovendien kan je het gemakkelijk combineren met het posten van berichten op Social Media, wat óók weer meer websitebezoekers oplevert. Door je blogbericht te delen op Social Media met een link naar je blogbericht op je website, vang je dus twee vliegen in één klap.
Wie enthousiast kan vertellen over zijn vak, kan er ook enthousiast over schrijven
Maar voor het bijhouden van een blog moet je toch heel goed kunnen schrijven? Dat valt best mee. Wie enthousiast kan vertellen over zijn vak, kan er in principe ook enthousiast over schrijven. De beste blogs worden geschreven door mensen die er plezier in hebben om kennis te delen over hun vakgebied. Taalfouten kan je natuurlijk wel beter achterwege laten. Ben je er niet zeker van of je blogbericht zonder taalfouten is? Laat het dan door iemand nakijken die goed is in Nederlands.
De voordelen van zakelijk bloggen:
Je kunt je profileren als expert op je vakgebied door het delen van vakkennis. En laat nou iedereen zaken willen doen met een expert.
Je bedrijf krijgt een eigen gezicht en dus meer authenticiteit. Over het algemeen geldt dat mensen zaken willen doen met mensen. Het loont daarom om zo ‘echt’ en authentiek mogelijk over te komen.
Een blog kan gemakkelijk interactie met je doelgroep uitlokken, wat weer voor een levendige website zorgt. En dat heeft uiteindelijk een betere positie in Google als resultaat.
Het schrijven van een blog is redelijk eenvoudig.
De geschreven blogberichten kan je op diverse Social Media delen.
Ben je overtuigd en wil je ook zakelijk bloggen? Dan zijn hier nog wat tips voor het schrijven van een zakelijk blog:
Bedenk van te voren voor wie je blogberichten bedoeld zijn. Probeer een duidelijk beeld van je lezer te krijgen. Wie is je potentiële klant? Wat vindt hij/zij interessant? Welke vragen heeft hij/zij die jij wellicht kan beantwoorden?
Deel zinvolle, relevante informatie. Alleen dan word je gezien als expert in jouw vakgebied. Het heeft dus geen zin om als kapper een blogbericht te schrijven over brillen. Dit heeft namelijk niks met het kappersvak te maken. Je kunt wel over aanverwante vakgebieden schrijven, zolang het maar raakvlakken heeft met je eigen vakgebied.
Maak je blog persoonlijk door een eigen schrijfstijl te ontwikkelen en door je advies en/of mening te geven.
Vermijd vakjargon. Wat voor jou vanzelfsprekend is, is voor een leek in jouw vakgebied niet te begrijpen. Probeer dus te beschrijven wat je bedoelt, zonder daarbij allerlei vaktermen te gebruiken. Tenzij je doelgroep zich in jouw eigen vakgebied bevindt en dus op de hoogte is van alle vakjargon.
Gebruik mooie, sprekende foto’s en infographics om je verhaal te ondersteunen.
Schrijf kort en krachtig en gebruik alinea’s en tussenkopjes.
Wil je een Wix website met een blogmodule? Vraag vrijblijvend een offerte aan!