top of page
  • Foto van schrijverAdmin

Vermijd deze 5 webdesign blunders


In het digitale tijdperk anno 2016 is je website vaak de eerste kennismaking met je bedrijf. Logisch dus dat je met je website een goede indruk wilt maken op je potentiële klanten. Je wilt het liefst een onderscheidende website met de WOW-factor die je websitebezoekers ertoe aanzet om klant bij je te worden.

Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Door het maken van je website uit te besteden aan bijvoorbeeld een Wix Pro Designer. Maar je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag gaan. Zorg er dan in ieder geval voor dat je de volgende webdesign blunders vermijdt:

1. Een te ingewikkeld design

Wat vaak voorkomt is een te ingewikkeld design. Een over-the-top mix van functies, knoppen, foto’s en video’s schrikt af. Het gaat je websitebezoeker al gauw duizelen. ‘Less is more’ geldt des te meer voor webdesign. Het doel van je website moet zijn dat je websitebezoeker snel vindt wat hij zoekt. Te veel afleiding helpt hier niet bij. Hou je webdesign dus simpel en overzichtelijk. En begeleid je websitebezoeker bij zijn zoektocht op je website. Maak daarvoor gebruik van slimme psychologische trucs en verleidelijke call-to-actions. Ik adviseer om hooguit twee webdesign trends te combineren. Zet bijvoorbeeld één video in je website, maar niet meerdere video’s die ook nog eens over elkaar heen scrollen door middel van een parallax-design.


2. Slecht leesbare teksten

Het lettertype is heel bepalend voor de stijl van je website. Met Google Fonts heb je tegenwoordig een ruime keuze aan verschillende lettertypes. Het is verleidelijk om voor een heel apart lettertype te kiezen waarmee je onderscheidend bent. Dit is prima, zolang de teksten goed leesbaar blijven. Dit lettertype is heel chique hoor, maar leest het nog wel fijn? En dit lettertype is speels, maar niet heel duidelijk. Hou het bij één of hooguit twee verschillende lettertypes. En let er vooral op dat het lettertype niet te klein is. Als je websitebezoeker je website moet inzoomen om de tekst te lezen, haakt hij al gauw af.


3. Parallax overkill

Parallax scrollen is al een tijdje een populaire webdesign trend. Hierbij beweegt de achtergrondafbeelding met een lagere snelheid dan de voorgrond. Je creëert hiermee een 3D-effect als je naar beneden scrolt op de pagina. Wanneer je het spaarzaam gebruikt kan het een mooi, subtiel element van diepte toevoegen aan je website. Maar parallax-scrolling werkt averechts als je het te veel toepast. Het is dus belangrijk dat je het parallax-element bewust gebruikt op de juiste plekken, zodat het je website versterkt in plaats van verzwakt. Hiervoor geldt weer: ‘less is more’, gebruik het niet te veel.

4. Te veel pop-ups

Pop-ups zijn die vakjes die voor je neus springen op het moment dat je lekker aan het online shoppen bent of een artikel aan het lezen bent. Ze zijn irritant en drammerig, maar ze werken wel! Pop-ups bevatten call-to-actions die bijvoorbeeld aansturen op het inschrijven voor een nieuwsbrief of het gebruikmaken van een tijdelijke actie. Gebruik pop-ups verstandig en niet te veel. Timing is alles bij het instellen van je pop-ups: de juiste pop-up moet op het juiste moment worden laten zien. Anders kan een websitebezoeker te veel worden afgeleid en/of geïrriteerd raken zodat hij je website direct verlaat. Werkt de pop-up goed als deze zichtbaar wordt als je websitebezoeker net op je website is? Of is het beter om de pop-up zo in te stellen dat deze pas na een halve minuut zichtbaar wordt? Of juist als de websitebezoeker je website verlaat? Dit is een kwestie van experimenteren. Kortom: wees zuinig met pop-ups en let op de timing!


5. Website is niet mobiel vriendelijk

Een website die niet mobiel vriendelijk is kan écht niet meer. Mensen surfen tegenwoordig steeds meer met hun mobiel en/of tablet op internet. Als je website dan niet goed leesbaar is, haken je websitebezoekers dus snel af. Tevens is een mobiel vriendelijk webdesign belangrijk om goed gevonden te worden door Google. Google geeft namelijk voorrang aan websites die mobiel vriendelijk zijn. Hoe weet je of je website mobiel vriendelijk is? Heel simpel: pak je mobiel en typ jouw website in het zoekvenster van Google. Als er ‘Voor mobiel’ voor de beschrijving van je website staat, is je website mobiel vriendelijk. Je kunt het ook hier testen

Wil je het maken van je website uitbesteden aan een Wix Pro? Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan.

53 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page