Call-to-actions (CTA’s) zijn alom vertegenwoordigd op het internet en onmisbaar op je website. Het zijn als het ware de verleiders die je websitebezoeker aanzetten om over te gaan tot de gewenste actie. We willen onze websitebezoeker immers niet alleen informeren, maar ook begeleiden bij het zetten van de volgende stap: bijvoorbeeld een offerte aanvragen of een product kopen. Maar welke CTA’s werken wel en welke niet? Hieronder lees je de do’s and don'ts als het gaat om het gebruiken van CTA’s.
Do’s:
1. Begin met een werkwoord
Om je websitebezoeker aan te zetten tot actie, is het belangrijk dat je begint met een werkwoord:
vraag een offerte aan
bel ons
meld je aan
Maar nog beter is om dit te combineren met een tijdsaanduiding en met een gevoel van urgentie:
Bestel nu, nog maar 1 stuk over!
Meld je vandaag aan en ontvang xxx cadeau
Boek nu, slechts 1 kamer beschikbaar
Het gevoel van urgentie roept doorgaans angst op bij mensen; ze zijn bang dat ze wat mislopen als ze nu niet tot actie overgaan. Het werkt daarom goed om je websitebezoeker in te laten zien dat het beter is om nú over te gaan tot actie, dan hier nog even mee te wachten. Websites als expedia.nl en booking.com gebruiken deze vorm van call-to-actions maar al te graag.
2. Gebruik dezelfde tone of voice als in je teksten
Het is leuk om een CTA te schrijven die schattig of grappig is. Maar je CTA zou hetzelfde verhaal moeten vertellen als de rest van je teksten en in dezelfde schrijfstijl geschreven moeten zijn. Anders kunnen je websitebezoekers in de war of geïrriteerd raken en loop je het risico dat ze wegklikken van de pagina zonder actie te ondernemen.
3. Zorg ervoor dat je CTA’s opvallen
De CTA moet meteen in het oog springen. Gebruik daarom een kleur die opvalt. Het hoeft niet persé een kleur te zijn die binnen de huisstijl van je website past. In tegendeel: een heldere kleur die afwijkt van de rest van de pagina valt het meeste op! Als je afwijkt van de huisstijl van je website, let er dan wel op dat je website niet te rommelig en/of te schreeuwerig wordt.
Don'ts:
1. Schrijf niet: ‘klik hier’
Hoewel deze CTA zo duidelijk en beknopt is als maar kan, is uit onderzoek gebleken dat deze CTA te kort schiet omdat het je websitebezoekers wel vertelt dat ze moeten klikken, maar niet waarom. In plaats van voor deze klassieke (en saaie) CTA te kiezen, kan je beter een CTA gebruiken die je websitebezoekers laat zien waar ze naartoe gaan, waarom ze daarheen moeten gaan en wat ze daar kunnen verwachten.
2. Het probleem met ‘doe dit, doe dat, doe zus’
Een veel voorkomende fout is dat er te veel ideeën in één CTA worden verwerkt. Dit maakt de CTA niet alleen lang en onpraktisch, maar verwart websitebezoekers ook. Als je websitebezoekers vraagt om 2 of zelfs 3 dingen in een CTA te doen, weten ze niet welke actie moet worden ondernomen of waarom ze moeten klikken.
Schrijf CTA’s daarom met slechts één richtlijn. En als het noodzakelijk is om meer informatie te verstrekken, doe dat dan in de body tekst onder de CTA. Zie het voorbeeld hieronder.
3. Probeer niet te veel te verkopen
Je hebt vast weleens meegemaakt dat iemand je een product of dienst iets te veel probeerde te verkopen. Dit geeft meestal een behoorlijk ongemakkelijk gevoel en laat vaak een blijvende, negatieve indruk van het merk achter. Bovendien komt het wanhopig over en waarschijnlijk is de kans klein dat je ooit nog wat van die onderneming zult kopen.
Beter is het om iets te vertellen in plaats van te verkopen. Geef je klanten de ruimte om hun keuze te maken op basis van je producten of diensten en welke voordelen die te bieden hebben. Het te snel willen verkopen van je product of dienst, kan averechts werken. Let hier dan ook op bij het gebruiken van je CTA’s. Wees zuinig met CTA’s als ‘nu kopen’, ‘bestel nu’. Focus je in plaats daarvan op wat jouw product of dienst je klant te bieden heeft. Zie het voorbeeld hieronder.
Hoe je CTA's gebruikt hangt af van welke producten of diensten je aanbiedt en wat je wilt bereiken. Het is daarom belangrijk dat je je CTA's meet. Onderzoek wat ervoor zorgt dat je websitebezoekers klikken en waarom ze juist niet klikken. Dit geeft je een goed beeld van wat wel en niet werkt voor jouw bedrijf. Je kunt je CTA’s meten met behulp van Google Analytics.
Optimize zorgt ervoor dat je website is voorzien van de juiste call-to-actions. Ben jij toe aan een Wix website met de WOW-factor? Vraag vandaag een offerte aan!
Comentários